Tuesday, 12 July 2011

Salem's Lot (TV 1979) Mini Series Review

Storyline

Young novelist returning home to Salem's Lot after many years is disturbed by the strange behaviour of its people. He begins to believe that the source of the trouble may be the eerie old Marsten House that overlooks the town.

Review
I'm trying to figure out why so many horror fans don't like this show...

As it really is a wonderful and suspenseful vampire tale! Stephen King - not normally my favorite horror writer - has created one of the absolute BEST modern vampire tales in this story, and this mini-series translation is absolutely true to the feel of his tale! Instead of splatterfest effects , this show hinges itself on a high-tension spiderweb of plotlines and sets up the vampire more as a behind-the-scenes controlling evil. The terror here is not in seeing the monster, it is in NOT seeing him and knowing that he and his minions are out there, somewhere, plotting and planning with the heros stumbling blindly after them like toddlers in the dark. Give this show a chance! It may just scare you!

Director:

Tobe Hooper

Writers:

Stephen King (novel), Paul Monash (screenplay)

Monday, 11 July 2011

एक दृष्टि से भय की सिहरन पैदा कर देते थे निळू फुले..


आज राष्ट्र के हर क्षेत्र में कैंसर की तरह फैले भ्रष्टाचार के खिलाफ जगह-जगह से आवाजें उठ रही हैं और इसकी नारेबाजी के द्वारा कुछ लोग सत्ता के सिंहगढ़ में घुसने का प्रयास भी कर रहे हैं, परन्तु नीलकंठ फुले ने 1957 के चुनाव में ही इसके खिलाफ नुक्कड़ नाटक किए थे।

महाराष्ट्र में शक्कर उद्योग से जुड़े राजनीतिक माफिया के सिनेमा और नाटकों में हुए प्रस्तुतीकरणों में नीलू फुले ने बतौर खलनायक, कमाल की भूमिका निभाई थी। महेश भट्ट की ‘सारांश’ में तो उन्होंने ऐसे भय पैदा किए कि रूह कांप जाए।

नीलू फुले द्वारा प्रस्तुत खलनायक कभी भी गब्बर की तरह बड़बोला या मोगाम्बो की तरह चीखने वाला नहीं होता था, परन्तु संवाद और शारीरिक हरकतों में बला की किफायत के साथ भय का संचार करता था। वह मात्र एक दृष्टि से किसी को जड़ कर सकता था। उनकी अदाएगी से लगता था, मानो वह न्यूयार्क की उस संस्था से प्रशिक्षित अभिनेता हों, जिससे मार्लिन ब्रेंडो, टॉम क्रूज निकले, परन्तु उनकी दीक्षा तो महाराष्ट्र के गांवों में धूल फांकते हुए लोकनाटक में हुई थी।

इन गांवों के चौपाल में अशिक्षित ग्रामीण लोगों की रोजमर्रा की बातचीत में समाज का सत्य ध्वनित होता है और नाटकों के बीज मौजूद होते हैं। नीलू फुले का ‘कथा अकेलाच्या कन्दीयाचि’ के २क्क्क् से ज्यादा प्रदर्शन हुए हैं।

1972 में पहली बार मंचित विजय तेंदुलकर के नाटक ‘सखाराम बाइंडर’ में केंद्रीय भूमिका नीलू फुले ने कुछ इस अंदाज से प्रस्तुत की कि आज भी इस नाटक को पढ़ते समय उनकी स्मृति कौंध जाती है। जबकि बाद की प्रस्तुतियों में अनके कलाकारों ने यह भूमिका अभिनीत की है।

मनमोहन देसाई की फिल्म ‘कुली’ में नीलू फुले ने अमिताभ बच्चन के साथ एक दृश्य किया था, जिसकी स्मृति से बच्चन महोदय कभी मुक्त नहीं हो पाए। उस दृश्य में मृत्यु के पूर्वाभास को महसूस करते हुए नीलू फुले मात्र इतना ही कहते हैं, ‘मी जातो’ और मृत्यु सर्वत्र छाई सी महसूस होती है। उन्होंने ‘सिंहासन’, ‘सामना’, ‘जैत रे जैत’,‘रामनगरी’, ‘सारांश’ इत्यादि लगभग 60 फिल्मों में अभिनय किया। वे महात्मा ज्योतिबा फुले के वंशज थे। 13 जुलाई, 2009 को अठहत्तर वर्ष की आयु में पूना में उनका देहावसान हुआ था।

चमचागिरी का अलिखित इतिहास


राजेश खन्ना अपने शिखर दिनों में बवासीर की शल्य चिकित्सा के लिए अस्पताल में दाखिल हुए तो उन्हें प्रसन्न करने की होड़ में लगे निर्माता भी अस्पताल में राजेश खन्ना के पास वाले कमरे में दाखिल होना चाहते थे। कुछ का आग्रह था कि रोग हो न हो, उनकी शल्य क्रिया कर दी जाए। उस दौर में मनोरंजन उद्योग में लोग कहते थे ‘ऊपर आका (ईश्वर) नीचे काका (राजेश खन्ना का पुकारता नाम)।’ अमिताभ बच्चन के शिखर काल में भी चमचे थे, परंतु वे ‘काका-काल’ की तरह लाउड और वाचाल नहीं थे।

हर सितारे को अपने मिजाज के अनुरूप चमचे मिल जाते हैं, क्योंकि चाटुकारिता की कौम में लचीलापन होता है। दरबार में कौन कितना अधिक झुककर आदाब बजा लेता है, उस पर ही उसका कॅरियर निर्भर करता है। जी हां, चाटुकारिता एक फलता-फूलता कॅरियर होता है, परंतु दुर्भाग्यवश किसी संस्थान में इसका प्रशिक्षण नहीं होता, इसका पाठ्यक्रम ही नहीं है। इस विधा के किसी पारंगत ने अपने अनुभवों पर कोई किताब नहीं लिखी। यह कितना अजीब है कि इतनी पुरानी विधा पर कोई शास्त्र नहीं है।

राजा-महाराजा और बादशाहों के दरबारों में कालीन के साथ बिछे रहे हैं ये लोग, परंतु इनका कोई इतिहास नहीं है। अफसोस कि भारतीय विश्वविद्यालय डॉक्टरेट देने के लिए इतने तत्पर रहे हैं कि पचास किताबों की बेतरतीब कतरनें चिपका देने वालों को भी नवाजा गया है, परंतु इस अभिनव विधा के अध्ययन के लिए उन्होंने कभी पहल नहीं की, जबकि उनके क्षेत्र में चमचागिरी के इतने कीर्तिमान हैं कि कड़छागिरी नामक शब्द का प्रयोग भी किया गया है।

चाटुकारिता इतना पतला घोल है कि कभी-कभी ये सच्चे प्रशंसक की सोच में भी सेंध लगा देता है और वह समझ ही नहीं पाता कि कब उसके दिल में बसी प्रशंसा में यह कालिख लग गई। मसलन करण जौहर काबिल, समझदार व्यक्ति हैं और शाहरुख के सच्चे प्रशंसक तथा हितैषी हैं परंतु ‘माय नेम इज खान’ रचते समय उनका अपना यह विश्वास कि उनके जीवन में शाहरुख ईश्वर की तरह उभरे, उनकी पटकथा में घुस गया और नायक को उन्होंने ईश्वर की छवि में प्रस्तुत कर दिया। सच तो यह है कि करण जौहर और शाहरुख की दोस्ती ऐसी है कि कोई चाटुकारिता की आवश्यकता ही नहीं है।

यह अत्यंत महीन-सा घोल जाने कैसे रक्त में ही मिल जाता है और किसी पैथोलॉजिकल परीक्षण में नजर नहीं आता।यह भी गौरतलब है कि एक ही सितारे के कॅरियर के अलग-अलग उतार-चढ़ाव के अवसरों पर चमचों के रूप-रंग भी बदले हैं, दरअसल गिरगिट को अभी इनसे सीखने में सदियां लगेंगी। अमिताभ बच्चन के दरबार में नमूनों का संग्रहालय है। सितारों के चमचे किताबें भी लिख लेते हैं। कुछ तो अपने फन में इतने माहिर होते हैं कि शान में शायरी करने लगते हैं।

राजनीति के क्षेत्र में चाटुकारिता के लिए बड़ा गरिमामयी शब्द प्रयोग किया जाता है, उन्हें लॉयलिस्ट कहते हैं। किसी व्यक्ति या विचारधारा के प्रति समर्पित होना सद्गुण माना जाता है और एक ही वंश की हर पीढ़ी को नवाजने को वफादारी माना जाता है। परंतु एक पलड़े में लॉयल्टी है तो दूसरे में स्वयं का विवेक और स्वतंत्र विचार शैली, भक्ति की निरंतरता या अपना स्वतंत्र व्यक्तित्व। यह लॉयल्टी का मामला बहुत गहरा है।

भीष्म पितामह सिंहासन के प्रति समर्पित थे तो उन्हें द्रोपदी का चीरहरण देखना पड़ा, असत्य पक्ष की ओर से युद्ध करना पड़ा और भाग्य की विडंबना देखिए कि स्वयं विवेक और तर्कसम्मत पथ को छोड़ने के कारण वे अपने सिंहासन और प्रिय वंश को ही नहीं बचा पाए। अगर उनकी प्रतिबद्धता आम आदमी, जो हर देश का सार होता है, एकमात्र सत्य होता है, के प्रति होती तो युद्ध नहीं होता। मौजूदा सांसद, मुख्यमंत्री और हुक्मरान जाने किस कुर्सी के प्रति शपथबद्ध हैं, परंतु आम आदमी को वे पहले ही खारिज कर चुके हैं। सारी व्यवस्थाओं का उद्देश्य आम आदमी की खुशहाली है या होना चाहिए।

आम आदमी को रोटी, कपड़ा और मकान चाहिए, परंतु सुख का अर्थ रोटी, कपड़ा, मकान में सीमित नहीं है। सुख का अर्थ स्वतंत्रता है, तर्कसम्मत जीवन की सुविधा, विचार करना और उनकी अभिव्यक्ति की स्वतंत्रता है। कितने नेता यह महसूस करते हैं कि मूर्ख वफादारों की फौज से बेहतर हैं निर्भीक विचार व्यक्त करने वाले विरोधी।

चाटुकारिता के अलिखित इतिहास में दर्ज है कि चाटुकारों ने कितनों की लुटिया डुबाई है, कितनी मानवीय त्रासदियां जी-हुजूरी की वजह से घटित हुई हैं। सूर्य उदय के पहले ही उसका यशोगान और जोर-शोर से दुंदुभी बजाने के कारण किसी दिन वह उदय होने से इनकार कर सकता है।

Sunday, 10 July 2011

I Am Number Four (2011) Movie Review

Storyline

Extraordinary teen John Smith (Pettyfer) is a fugitive on the run from ruthless enemies sent to destroy him. Changing his identity, moving from town to town with his guardian Henri (Olyphant), John is always the new kid with no ties to his past. In the small Ohio town he now calls home, John encounters unexpected, life-changing events-his first love (Agron), powerful new abilities and a connection to the others who share his incredible destiny.

Review
Three Cheers for 'Number Four'!
 
I didn't expect to like "I Am Number Four". It looked like your average action/thriller shoot-em-up bang-bang but I was sorely mistaken.

Based on the novel by Jobie Hughes and James Frey (the writers used the pen name Pittacus Lore) and adapted by Alfred Gough and Miles Millar (the team behind such hits as TV's Smallville, "Spider Man 2" and the Jackie Chan/Owen Wilson "Shanghai Noon/Knights" movies), "I Am Number Four" tells us the story of John Smith (Pettyfer) and his "father" Henri (Olyphant). We don't get too much back story (and that's a good thing) when the story starts -- it's nice to keep your audience on the edge of their seat, who doesn't like a little bit of mystery? John and Henri flee Florida after an "incident" happens which almost exposes them and seek solitude in a town called Paradise in Ohio. Here is where the action slows down a little bit to introduce us to the characters. John is given orders by Henri to blend in and be invisible but that doesn't exactly go down as planned. He overhears the principal scolding Sarah (Agron, best known for playing Quinn on TV's Glee) about privacy issues, he befriends the class nerd, Sam (McAuliffe) and attracts the attention of the school's quarterback/bully, Mark (Abel). Not bad for a first day, so much for being anonymous.

The high school drama portion of "I Am Number Four" is your typical teenage fair. Boy meets girl, they start to fall, old boyfriend wants girl back, threats are made, confrontations are had and oh yeah.... one is developing some pretty cool superpowers. That's what makes this movie different. Even John doesn't know what he's capable of doing and not to mention there are bad guys (with even badder teeth) and one pretty hot chick (Palmer) that are hell-bent on finding John and Henri. I don't mind that action takes a backseat in order to flesh out the characters... let us get to know them, they need to be likable so that we can root and cheer for them later on down the road.

The final reel of the film certainly does not disappoint. I'm sure all you action fans will love it. The movie has a good story, good acting, great special effects and it certainly has heart.

Directed by
D.J. Caruso 
 
Writing credits
Alfred Gough (screenplay) &
Miles Millar (screenplay) and
Marti Noxon (screenplay)
Jobie Hughes (novel) (as Pittacus Lore) &
James Frey (novel) (as Pittacus Lore)
Cast (in credits order)
Alex Pettyfer ... John
Timothy Olyphant ... Henri
Teresa Palmer ... Number 6
Dianna Agron ... Sarah
Callan McAuliffe ... Sam
Kevin Durand ... Mogadorian Commander
Jake Abel ... Mark
Jeff Hochendoner ... Sheriff James
Patrick Sebes ... Kevin
Greg Townley ... Number 3
Reuben Langdon ... Number 3's Guardian
Emily Wickersham ... Nicole
Molly McGinnis ... Receptionist
Brian Howe ... Frank
Andy Owen ... Bret
Sophia Caruso ... Girl on Street
Charles Carroll ... Sam's Stepdad
L. Derek Leonidoff ... Mr. Berhman
Garrett M. Brown ... Mr. Simms
Sabrina de Matteo ... Physics Teacher
Cooper Thornton ... Sarah's Dad
Judith Hoag ... Sarah's Mom
Jack Walz ... Sarah's Brother
Bill Laing ... Demented Farmer
Beau Mirchoff ... Drew
Cody Johns ... Kern
Isabella Robbins ... Teen At Party

Saturday, 9 July 2011

Murder 2 (2011) Movie Review

Storyline
Ex-cop Arjun has crossed over on the other side of the law and prefers to earn his living the underhand way. But life begins to change when a pimp hires him to nab a serial killer who is murdering his girls. Danger threatens to strike home when the killer sets eyes on Arjun's girlfriend (Jacqueline Fernandes) and bookmarks her as his next target. 

Review
Good for scary movie-lovers - go for it
Murder 2, the much anticipated sequel is surprisingly very different to the original Murder. If you want to watch this film for its erotic quotient alone, you'll be disappointed as several recent Bollywood flicks have shown how sex has become an over-rated, oversold theme. However the serial-killer element is a novelty - all the blood, gore, darkness and intimidation blends into a perfect plot to literally scare the living daylights out of you, pun intended. This movie is clearly a popcorn fest and recommended to be seen when you're bored like hell or had a very bad day at the workplace. Please don't watch this film if your mood is cheerful - it's far too disturbing. An A certificate is justified and children should be prevented from getting close to a DVD release.

As for the performances, every actor played his/her part well. Jacqueline looks beautiful, Emraan non-chalant and sharp-witted with his dialogue delivery but the real scene-stealer has got to be Prashant Narayan who's brought a great degree of conviction and authenticity to his role of a serial killer. He should clearly win Best villain award. 

YOU WILL BE DISAPOINTED IF YOU GO TO WATCH THE SEXY / EROTIC FILM LIKE MURDER 1.... CAUSE THIS IS NOT LIKE FIRST ONE..... IT IS COPLETLY DIFFERENT TASTE...

Director:

Mohit Suri